Kreuze investeert in data storytellers om verder te groeien
De naam Kreuze is een begrip in Limburg als het gaat om communicatie. Het innovatieve bedrijf zet technologie en data in, om de bereikbaarheid van haar klanten te vergroten. Kreuze is de grootste onafhankelijke communicatieadviseur van Zuid Nederland en heeft de ambitie om verder te groeien en nog meer klanten te helpen. Om die groei mogelijk te maken, besloot Mischa Walraven, algemeen directeur bij Kreuze, te investeren in nieuwe data skills voor het hele management team.

Cliënt
Kreuze, een onafhankelijke communicatieadviseur
Probleem
‘We willen het volle potentieel uit onze data halen om te innoveren, klanten te helpen en verder te groeien’.
Oplossing
Implementeer het DataStory framework en train het voltallige management team in het ontwikkelen van data storytelling skills.
Feedback cliënt
‘Het DataStory framework is bijzonder waardevol voor Kreuze. Het speelt een essentiële rol in zowel de communicatie naar onze klanten, als ook ons eigen innovatie- en besluitvormingsproces’.
Kreuze
De naam Kreuze is een begrip. Met meer dan 3.000 organisaties als klant is Kreuze de grootste onafhankelijke communicatieadviseur van Zuid-Nederland. Het innovatieve bedrijf is partner van Odido en KPN en volgt met een team van 35 gedreven professionals de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zakelijke ICT dienstverlening. Ze bedenken slimme oplossingen waardoor organisaties beter kunnen werken. Telecommunicatie, infrastructuur en werkplekken worden specifiek ontworpen om te voldoen aan de eisen van klanten. ‘We zorgen ervoor dat medewerkers altijd verbonden zijn, met hun klanten en met elkaar’.
We willen het volle potentieel van onze data benutten om te komen tot belangrijke nieuwe inzichten die leiden tot creatieve oplossingen voor onze klanten.
Mischa Walraven
Algemeen directeur Kreuze

Een herhaalbaar proces ontbrak
In het pre-assessment gesprek spraken we met Mischa Walraven (algemeen directeur bij Kreuze) over de groeiambities van Kreuze: ‘In een wereld die snel verandert, is bereikbaarheid een belangrijke voorwaarde voor succes. Organisaties die goed bereikbaar zijn, zien zowel een hogere klant- en medewerkerstevredenheid, als ook een hogere productiviteit. Wij willen nu een volgende stap zetten. We willen voor onze klanten dé ICT-partner worden voor de toekomst. Om die groei mogelijk te maken, is het nodig dat we het volle potentieel uit onze data halen. Want hoe kom je van zoveel data naar waardevolle nieuwe inzichten voor je klanten? Dat vraagt niet alleen om de juiste tools, maar vooral ook nieuwe skills’.
Ceriel Roland (technisch directeur bij Kreuze): ‘We willen klanten en ook onze eigen medewerkers de beschikking geven over meer data, want dan kunnen ze beter geïnformeerde beslissingen nemen. Maar met data alleen ben je er nog niet. We hebben informatiedashboards die heel goed laten zien wat er gebeurt. Maar dashboards alleen geven geen strategisch advies. Het ontbrak ons aan een herhaalbaar proces om data te kunnen vertalen naar belangrijke nieuwe inzichten’.

Data storytelling: sleutel tot succes
Data worden vandaag de dag gezien als het meest waardevolle bedrijfsmiddel. Bedrijven die het best in staat zijn om data om te zetten in nieuwe inzichten zullen de concurrentie te slim af zijn en beter presteren dan de concurrentie. Dat blijkt uit een onderzoek van strategisch adviesbureau McKinsey. Decision makers moeten steeds meer beslissingen nemen en hebben daar steeds minder tijd voor. En vaak nemen ze die beslissingen in teamverband. In deze tijd met zoveel beschikbare data, werken rapportages niet meer. Executive decision makers willen niet eerst dikke rapporten moeten doorspitten op zoek naar een klein stukje informatie. Ze willen belangrijke nieuwe inzichten meteen kunnen begrijpen en allemaal snel tot dezelfde conclusie komen, zodat ze vervolgens de acties kunnen bespreken die moeten gebeuren. McKinsey: ‘In een wereld waarin alles draait om data, is data storytelling de sleutel tot succes’.
Data spelen een steeds belangrijkere rol in onze besluitvorming. Maar met data alleen ben je er nog niet. Het ontbrak ons aan een herhaalbaar proces om data te vertalen naar belangrijke nieuwe inzichten.
Ceriel Roland
Technisch directeur Kreuze

De transformatie van Kreuze
Na het pre-assessment gesprek besloot Kreuze het DataStory framework te implementeren en te starten met het DataStory leerprogramma. In de interactieve workshops en masterclasses die volgen, gaat het voltallige management team van Kreuze aan de slag met storytelling technieken en tools uit de DataStory toolkit.

Met het 4-i stappenplan leert het team een herhaalbaar proces waarmee gestructureerde en ongestructureerde data worden omgezet naar waardevolle nieuwe inzichten. Ook leert het team hoe de klantverhalen achter de datapoints leiden tot betere producten en diensten. Roman Nijsten (business consultant bij Kreuze): ‘Wat ik zo goed vind aan de training is vooral de uitgebreide toolkit. Het proces en de tools leiden je stap voor stap van ogenschijnlijk onsamenhangende data naar een datagedreven oplossing en duidelijk management advies. Ik gebruik het stappenplan, de storymap en de cheat sheet bijna dagelijks in mijn werk. En het zijn de voorontworpen templates die me een enorme tijdsbesparing opleveren. De toolkit zorgt voor maximale impact met minimale inspanning’.
De wereld is veranderd. Organisaties opereren in een wereld waarin veranderingen elkaar in rap tempo opvolgen. Dat geldt ook voor Kreuze. In die dynamische wereld is informatie die niet is teruggebracht tot de essentie een enorme tijdverspiller. Lange, gedetailleerde rapporten duren te lang om te lezen tussen e-mails en vergaderingen in. Onderzoek laat zien, dat als het gaat om communiceren van belangrijke informatie in een snel veranderende omgeving, dan is kort en to-the-point de norm.
We maakten het MT van Kreuze bekend met onze DataStory decision making templates. De templates zijn ontworpen op basis van wetenschappelijke technieken voor datagedreven besluitvorming. Het management team van Kreuze gebruikt de templates als pre-read vóór een meeting om decision makers to-the-point te informeren en iedereen op gelijk kennisniveau te brengen. Mischa: ‘Belangrijke informatie wordt nu vóór de meeting gelezen en de vergadertijd zelf wordt effectief gebruikt voor het bereiken van consensus en het kiezen van de voorgestelde oplossingen. De decision making templates zijn voor ons een enorme time saver geworden in ons besluitvormingsproces’.
Dit framework heeft ons hele management team een proces, de skills en tools gegeven om data te kunnen vertalen naar bruikbare nieuwe inzichten. Dat is bijzonder waardevol voor onze klanten en helpt Kreuze verder groeien’.
Mischa Walraven
Algemeen directeur Kreuze

Resultaten
Als team gebruiken we nu allemaal hetzelfde framework
Iedereen in het team beheerst nu de onmisbare taal van data en kan data helder uitleggen aan klanten, collega’s en leidinggevenden. We beschikken allemaal over dezelfde processen en tools om data te vertalen naar aanbevelingen die worden goedgekeurd.
Ik heb nu meer vertrouwen om data te communiceren
Nu ik de DataStory masterclass en -workshop heb gevolgd en weet hoe ik het stappenplan en de storymap kan gebruiken, heb ik meer vertrouwen om belangrijke data-inzichten te presenteren aan key decision makers.
De decision making templates zijn een belangrijke time saver
De voorontworpen decision making templates leveren mij een aanzienlijke tijdsbesparing op bij het bedenken en uitwerken van een datagedreven management aanbeveling. Het is een belangrijke time saver.