Hoe het MT van Fuzer data combineert met story om diensten te innoveren
Fuzer is een toonaangevende ontwikkelaar van nieuwe woonconcepten en staat erom bekend dat ze nieuwe technologie en data gebruiken om wonen leuker, gemakkelijker en inclusiever te maken. Karin van der Ven, directeur bij Fuzer, besloot het DataStory framework te implementeren om het volle potentieel uit hun data te kunnen halen en besluitvorming te versnellen.


Cliënt
Fuzer, integrale woonconcepten Amvest, ontwikkelaar van woningen en woongebieden
Probleem
‘We dachten het goed te doen als het gaat om data communiceren, maar het droeg niet bij aan goede strategische besluitvorming’.
Oplossing
Introduceer het DataStory framework en de DataStory masterclass die het MT van Fuzer de tools, skills en mindset biedt die nodig zijn voor het nemen van datagedreven strategische beslissingen.
Feedback cliënt
‘We weten nu hoe we data moeten communiceren op een manier die bijdraagt aan betere besluitvorming en daarmee het halen van organisatiedoelen’.
Fuzer
Fuzer van Amvest is toonaangevend in Nederland als het gaat om het bedenken van nieuwe woonconcepten en toepassen van moderne technologie. Ze gebruiken nieuwe technologie om geïntegreerde en levendige communities te creëren. De jonge innoverende onderneming past zich aan aan nieuwe maatschappelijke trends en verbetert de tevredenheid van huurders door middel van communicatie en het voortdurend meten van de impact van hun diensten. Fuzer is opgericht in 2020 met de overtuiging dat comfortabel wonen meer is dan alleen een huis: ‘wij bouwen een thuis, geen huizen’.
Ik wil een team bouwen dat datagedreven werkt, denkt en innoveert.
Karin van der Ven Directeur Fuzer / Innovatiemanager Amvest

Hoe we data communiceerden droeg niet bij aan goede strategische besluitvorming
In het pre-assessment gesprek spraken we met Karin van der Ven, directeur van Fuzer en manager innovatie van Amvest, over de ambities van Fuzer. Karin: ‘we gebruiken data en technologie om geïntegreerde woonervaringen en levendige gemeenschappen te creëren. We maken gebruik van rapportages, analyses, informatiedashboards en artificial intelligence. Dat zorgt ervoor dat we heel veel data hebben. Maar we merken ook, dat we nog steeds niet het volle potentieel uit al die data halen. Enerzijds willen we data van klantervaringen inzetten om nog meer en betere wooninnovaties te bedenken. En anderzijds hebben we goedkeuring nodig van investeerders en andere stakeholders. Maar hoe doe je dat? Hoe krijg je een heel team zover, dat ze ook echt datagedreven gaan denken, werken en beslissen? En hoe communiceren we nieuwe data inzichten om key decision makers positief te beïnvloeden, actie te inspireren en organisatiedoelen te halen? We dachten het goed te doen als het gaat om data communiceren, maar het droeg niet bij aan goede besluitvorming’.
Ralph Brals (operationeel manager): ‘als je data goed kunt communiceren naar alle lagen van de organisatie, bieden ze natuurlijk een schat aan informatie voor tal van innovaties. Zo willen we gegevens over de tevredenheid van klanten kunnen combineren met creatieve nieuwe ideeën en die vertalen naar aanbevelingen die onze directie inspireren tot actie. Maar het ontbrak ons aan een herhaalbaar proces om dat goed te doen’.

Niet elke innovatie hoeft te leiden tot een grote verstoring in de markt. Veruit de meeste organisaties die succesvol innoveren, hanteren een vorm van een Lean methodiek. En die bestaat uit het continu aanbrengen van juist kleine verbeteringen. Opgeteld over een langere periode zorgen al die kleine verbeteringen samen voor de nodige innovatie. Maar welk innovatiemodel je als organisatie ook kiest, data vormen altijd de basis. Want zonder data weten teams niet wat ze moeten verbeteren en of die verbeteringen wel succesvol waren.
De masterclass was echt een eye-opener met betrekking tot de dingen die we nu denken goed te doen als het gaat om data communiceren, maar die niet bijdragen aan goede besluitvorming.
Karin van der Ven Directeur Fuzer / Innovatiemanager Amvest
Data communiceren voor effectieve strategische besluitvorming
Na het pre-assessment gesprek over het huidige proces besloot Fuzer het DataStory framework te implementeren om hun vaardigheden op het gebied van data communicatie te kunnen verbeteren. Met het DataStory framework kreeg het MT van Fuzer de beschikking over wetenschappelijk onderbouwde methodes, processen en tools om glasheldere datagedreven aanbevelingen te doen die besluitvorming versnellen. Ralph: ‘de methodes zijn eenvoudig te implementeren en de DataStory toolkit is bijzonder waardevol in het dagelijks werk’. In de DataStory masterclass verbeterden managers hun vaardigheden op het gebied van data storytelling. Data storytelling is een communicatie techniek die bijzonder effectief is in situaties waarin decision makers data gebruiken om als team zakelijke beslissingen te nemen. De oefeningen en evaluaties tijdens de masterclass zorgen ervoor dat deelnemers voortaan met meer vertrouwen datagedreven aanbevelingen presenteren aan key decision makers. Dat leidde voor Fuzer tot snellere besluitvorming tijdens meetings, meer innovatie en uiteindelijk het bereiken van organisatiedoelen.
Ralph Brals: ‘De voorbeelden, het proces en de toolkit zijn heel uitgebreid. Heel duidelijk en ik kon ze direct toepassen in mijn werk. Zo heb ik geleerd dat er verschillende typen decision makers zijn. Ze hebben allemaal hun eigen informatiebehoefte. Nu ik dat weet, kan ik denken vanuit de decision maker, weet ik wat ze nodig hebben en kan ik ze beter informeren. En zijn kunnen nu op grond van mijn datagedreven aanbevelingen beter geïnformeerde beslissingen nemen’.
Met deze nieuwe skill in ons team kunnen we de impact van data nu helder uitleggen aan decision makers en andere stakeholders. Dat helpt hen betere en snellere beslissingen te nemen, waardoor we onze klanten nog beter kunnen bedienen.
Karin van der Ven Directeur Fuzer
Karin van der Ven: ‘we hebben met ons management team een praktisch proces geleerd waarmee we essentiële inzichten uit data kunnen halen. We zijn nu in staat die enorme berg ruwe data om te buigen naar strategische aanbevelingen en uitvoerbare acties. Dit is ontzettend waardevol voor ons team en de hele organisatie’.
Resultaten
Als team gebruiken we nu allemaal hetzelfde framework
Iedereen in het team beheerst nu de onmisbare taal van data en kan data helder uitleggen aan klanten, collega’s en leidinggevenden. We beschikken allemaal over dezelfde processen en tools om data te vertalen naar aanbevelingen die worden goedgekeurd.
Ik heb nu meer vertrouwen om data te communiceren
Nu ik de DataStory masterclass heb gevolgd en weet hoe ik het stappenplan en de storymap kan gebruiken, heb ik veel meer vertrouwen om belangrijke data-inzichten te presenteren aan key decision makers.
De decision making templates zijn een belangrijke time saver
De voorontworpen decision making templates leveren mij een aanzienlijke tijdsbesparing op bij het bedenken en uitwerken van een datagedreven management aanbeveling. Het is een belangrijke time saver.